Modeverden – centrum for inklusion

Når man som en regelmæssig shopper klikker rundt på det store internet, er det nemt at blive afskrækket fra diverse tøjmærker, som kun benytter modeller som repræsenterer under 1% af befolkningen, og stereotypiske varer med gammeldags målgrupper.

Et skandinavisk brand Ellis Rosch har sat sig for at bryde med kønsnormer og for at oppe repræsentationen på markedet – eller helt fjerne den, faktisk.

En verden uden modeller?

Mange oplever, når de shopper online, at modellerne ikke ligner dem selv i hudfarve, vægt eller andet, hvilket kan være misvisende for, hvordan tøjet så klæder kunderne.

Hos Ellis Rosch har man helt droppet at have modeller i det tøj, de sælger.

Der er i stedet bare et billede af tøjet, uden en model i det, hvorved at kunden så kan forestille sig tøjet på sig selv, uden en fotoshoppet model til at forvrænge ens mentale billede.

På de enkelte varer, hvor der er modeller, er billedet beskåret ved hovedet, så modellen fremgår neutral.

Dette kan være en stor hjælp for folk, med selvværdsproblemer eller folk, som måske tør springe ud i en ny stil, fordi det ”ikke er blevet set gjort” på en professionel model.

Modepræferencer har intet køn

Hos Ellis Rosch har de ligeledes skiftet mande- og damesektionen ud med kategorier, som hedder ”maskulin” og ”feminin”.

Dermed understreger Ellis Rosch at man ikke skal være fastlagt på et køn, men derimod kan shoppe efter hvilken udtryk, man ønsker at fremstå med.

Dette er især også inkluderende overfor non-binære personer, som ikke ville passe ind i de sædvanlige kategorier, som mange andre tøjhuse har inddelt deres modetøj efter.

Hermed viser modeverden sig fra sin inkluderende side, og begraver stereotyperne om de diskriminerende modehuse.

Ellish Rosch er en af pionererne inden for dansk inklusionsmode, og man vil forhåbentligt se mange følge efter, så shopping kan blive en god oplevelse for alle